Port St Johns, zuid-afrika / 9 november 2014

De reis is begonnen

Yes, de reis is begonnen!
Met wat tegenslag op de dag van vertrek wel te verstaan. Zo startte we de dag met het bericht dat Sophie, het 10 maanden oude dochtertje van Chris en Maryn, ziek was geworden die nacht. Grote stress, want wat als zij nou niet mee mochten?! Na bezoek aan de huisarts bleek het een oorontsteking, en bepakt met antibiotica en weet ik veel wat voor rotzooi nog meer konden we op weg. Uitgezwaaid door ouders, Ludo, Maura, Maaike, Laurens en Hofman natuurlijk gingen we een laaaaange vlucht tegemoet. Via Dubai kwamen we 16 uur later aan in Johannesburg, Zuid Afrika.

Pretoria

We zijn met de huurauto naar Pretoria gereden, waar we vlakbij waar ik (Mandy) 4 jaar geleden verbleef een hostel hadden. Pumbas Backpackers was een super hostel! Ontzettend lieve mensen, en hoewel de wijk waar we zaten niet heel interessant was, was de accommodatie zo mooi! Voor Chris en Maryn ook lekker om te kunnen laten zien dat backpackers hier heel fijn ingericht zijn, met een open sfeer en faciliteiten zodat zij voor Sophie ook alles konden regelen. We werden welkom ontvangen en kregen gelijk veel tips over andere mooie plekken waar wij langs komen in Afrika. Grappig om te merken hoe makkelijk je direct contact krijgt en ons idee dat je onderweg voldoende info krijgt om de volgende stap in je reis te plannen dus klopt. Dat geeft vertrouwen voor de rest van de reis. Waar we wel nog een beetje mee puzzelen is het budget waar we nu aan gebonden zijn. Het is wel wat anders dan op vakantie maar doen en laten waar je zin in hebt. We zijn er bijna een sport van aan het maken om elke dag onder ons dagbudget te blijven.

Pumbas Backpackers

Drakensberg

Maar goed, na een dag bijkomen van de reis en aan Chris en Maryn laten zien waar ik de vorige keer mijn tijd heb doorgebracht, zijn we doorgereden naar Drakensberg. We zijn gestopt bij het Royal Natal National Park, in het Amphitheatre Backpackers. Super mooie plek, en het hostel was ook prachtig! Van hieruit gingen we onze eerste echte hike doen, 6 uur lopen door de bergen met Sophie in de draagzak. Vet stoer natuurlijk, en Sophie vond het wel prima om de hele dag bij papa en mama te hangen en te slapen. Wel een paar goede klims gemaakt over de rotsen. Aan het einde van de dag pizza en bier, lekker hoor!

Port St Johns

Na 2 nachtjes daar hadden we de langste rit voor de boeg, 8 uur rijden naar Port St Johns. We zouden nog een nacht stoppen in Durban, maar aangezien daar niet veel te beleven valt dachten we door te rijden als we het nog zouden trekken. We zijn naar Amapondo Backpackers gegaan, waar Jori en ik 4 jaar geleden ook waren en dat heel chill was. De backpackers was iets meer vervallen, maar tijdens het eten kwam de eigenaar een praatje maken en bleek het nog steeds een hele leuke plek. De eigenaar heeft ons vandaag meegenomen met zijn vrouw, schoonouders en vrienden naar een waterval in de buurt. Al is ‘in de buurt’ op zijn Afrikaans toch al gauw het dubbele van wat gezegd wordt. En daarbij vindt een Toyota Avanza die smalle gravel roads met kuilen niet zo leuk! De waterval was prachtig, en daarna geluncht ergens in de middle of nowhere bij een Afrikaner die zijn eigen B&B heeft gebouwd. De kip was vers geslacht, heerlijk! Op de terugweg nog gestopt bij een uitkijkpunt, daar zijn we maar even overgestapt in hun auto want de Toyota was nooit boven gekomen! Dat bleek op de terugweg, want de kuilen bleek toch wat te veel geworden, we kregen een lekke band! Gelukkig hadden we een gids bij ons, die wist ons na 15 min weer de weg op te krijgen. Inmiddels zijn we weer bij de backpackers, biertje in de hand, en zo wat eten!

Waterval bij Port St Johns

Morgen gaan we weer verder, richting Chintsa, aan de Wild coast. Daar hopen we een dagje strand en relaxen te kunnen pakken, zodat we fris weer verder kunnen naar Addo Elephant National Park!